Copywriting w pigułce na potrzeby stron internetowych: 13 skutecznych rad

Dodano do kategorii: copywriting;

13 skutecznych rad/praktyk pomocnych przy pisaniu tekstów

Jak wiadomo każdy z nas, czy był z polskiego dobry czy nie, pisać umie. Każdy z nas ma w tym spore doświadczanie: kilkanaście lat i setki zapisanych stron w szkole, w domu, w pracy… Skoro więc mamy już solidną podstawę, to możemy się zająć kreatywnym rozwijaniem tej umiejętności.

W tym artykule przedstawię Ci 13 skutecznych rad, które pomogą Ci komunikować się z Twoimi klientami, subskrybentami, pracownikami… etc. Komunikować się przede wszystkim SKUTECZNIE i INTERESUJĄCO!

A więc bez zbędnych wstępów, zaczynamy!

1. Zwięzła teza – drogowskaz w kilku zdaniach, CEL

Zanim zaczniesz pisanie tekstu przygotuj sobie dokładną tezę, najlepiej by miała od 2 do 5 zdań. Skutecznie poprowadzi Cię poprzez pisanie artykułu, nie ugrzęźniesz w pobocznych wątkach (najlepiej zapisz je na oddzielnej kartce na przyszłość), nie pozwoli Ci zboczyć z tematu. Dodatkowo skupi uwagę czytelnika na najważniejszych cechach wpisu. Pozwoli Ci zaplanować kontynuację artykułu – czyli działanie czytelnika!

2. Krótki i sensowny wstęp.

Naturalnie w zależności od rodzaju pisanego tekstu możesz tą zasadę troszkę nagiąć. Możesz zarówno całkowicie pominąć wstęp, jak i troszkę się w nim rozpisać. Najważniejsze by zawierał w sobie informacje o korzyściach jakie odniesie czytelnik po przeczytaniu całości, stanowił  maksymalnie 1/3 całości oraz był pisany ciekawym i intrygującym językiem.

3. Logika i porządek w tekście

Każdy zgodzi się z faktem, że w bałaganie ciężko coś znaleźć, źle się również w nim pracuje. Bałagan w tekście poskutkuje brakiem uwagi i niemożnością wyłapania sensu przez czytelnika. Nie zawsze nasze skróty myślowe czy przeskoki w temacie będą dla niego zrozumiałe. Jeżeli więc chcesz zatrzymać go na dłużej przy sobie, zadbaj o porządek w tekście: posegreguj myśli, zadbaj o akapity, oddziel wątki, możesz dodać śródtytuły oraz nagłówki dla większych całości.

4. Wykorzystaj wykresy, zdjęcia, mp3 i video…

Obecnie niestety społeczeństwo coraz mniej czyta, dlatego też warto wykorzystać wszystkie znane nam sposoby by przekazać wiedzę/ofertę odbiorcy… Dobrym pomysłem jest umieszczenie danych statystycznych (lub innych danych) w formie atrakcyjnych wizualnie tabel, grafów czy grafik. Pozwoli to skrócić tekst, zachować przejrzystość oraz czytelność danych. Przede wszystkim zostaną one szybciej zauważone, przyswojone i zapamiętane przez czytelnika.

Dobrym sposobem jest również nagranie mp3 lub video (przy czym nacisk kładziemy na video): absorbują uwagę oraz podnoszą konwersję!

5. Puenta nie tylko na końcu!

Może to i zaskakujące, ale puenta powinna przeplatać się w treści artykułu począwszy od wstępu, poprzez rozwinięcie po zakończenie! Nie zostawiaj tego co najlepsze na koniec, gdyż część czytelników najzwyczajniej w świecie może tam nie dotrzeć i zamknąć stronę w połowie tekstu!

6. Przetłumacz z polskiego na nasze.

Pisząc do swojej grupy docelowej dostosuj język artykułu do jej języka. Unikaj niezrozumiałej terminologii fachowej oraz slangu, który nie wszędzie może mieć to samo znaczenie. Naturalnie gdy piszesz do określonej i ścisłej grupy docelowej możesz sobie pozwolić na żargon stosowany w tym kręgu, lecz i tu zachowaj umiar.

UWAGA! Jeżeli już musisz użyć jakiegoś fachowego terminu zadbaj o to by np. w nawiasie następującym po słowie bądź w ramce w zasięgu wzroku znalazło się wyjaśnienie.

7. Think POSITIVE

Czyli myśl i bądź pozytywny. Ludzie lubią dobre wiadomości, przekazuj swoje myśli okraszone dawką dobrego nastroju, używaj pozytywnych porównań i zwrotów. Jeżeli opowiadasz historię zadbaj o happy end” lub dobry morał/korzyści płynące z opowieści.

8. Ludzie uwielbiają historie… więc im je daj!

Historia ma w sobie wielką moc! Dobrze przekazana potrafi skutecznie skupić i przyciągnąć uwagę odbiorcy, wyzwolić emocje (a przecież każdy z nas kupuje” właśnie emocjami!)

Historia może przenieść nas z realnego świata w świat opowiadanych wydarzeń, w świat wyobraźni. Naturalną reakcją człowieka jest dostosowanie się do wymogów” historii oraz kroków i rozwiązań w niej podanych. W końcu są skuteczne, ktoś wcześniej też miał ten sam problem co Ty i rozwiązał go robiąc dokładnie to, to, to i tamto! Dlaczego więc u Ciebie miało by to nie zadziałać?

Umysł nie lubi się uczyć, nie lubi nowości… ale w tym wypadku są one bardzo sprytnie podane w morale historii, w gotowym rozwiązaniu. Dobrze opowiedziana historia wyłącza w odbiorcy wewnętrzną ochronę antyreklamową! Jeżeli chcesz coś zaproponować swoim odbiorcom, to Twoja szansa!

UWAGA! Jeżeli opowiadasz historię, pamiętaj by opowiadać te które miały miejsce w rzeczywistości. Nikt z nas nie lubi być okłamywany.

9. Jak zmusić” odbiorcę do przeczytania całości?

Oczywiście magnetycznym nagłówkiem! Przed nami nie lada wyzwanie: średnio nagłówkom poświęcamy około sekundę! Zadbaj więc o to by nie był to pojedynczy wyraz a najlepiej samodzielna, zrozumiała i magnetyczna część artykułu. By przykuć uwagę wzbudzaj emocje, bądź kontrowersyjny, wyraź własne zdanie, zadaj pytania na które każdy szuka odpowiedzi lub obiecaj rozwiązanie problemu trapiącego odbiorcę. Dużą popularnością cieszą się również zestawienia typu: copywriting w pigułce: 13 skutecznych rad.

10. Najważniejsze jest pierwsze wrażenie.

Pierwsze zdania są najważniejsze. Podobnie jak w życiu realnym pierwsze spotkanie decyduje o obdarzeniu kogoś sympatią lub nie, tak w tym przypadku pierwsze sekundy decydują o dalszej lekturze. Jeżeli po hipnotycznym nagłówku zaserwujesz nudny wstęp możesz być pewien, że czytelnik bardzo szybko porzuci czytanie. To właśnie na podstawie pierwszych zdań podejmie on decyzję o tym czy czytać dalej czy też wyłączyć tekst.

Skutecznym sposobem na przykucie wzroku czytelnika jest przedstawienie mu korzyści jakie osiągnie po przeczytaniu całości, odwołanie się do jego stanu: np. Motolotnie to Twoja pasja…” lub „Siedzisz teraz przed komputerem i zapewne szukasz odpowiedzi na nurtujące Cię pytanie…”. Dobrą metodą jest również kontrowersyjny punkt widzenia, własna i silna opinia, odwołanie się do nowości” lub emocji odbiorcy. Nad tą częścią tekstu pracuj aż będzie perfekcyjna.

11. „pod latarnią najciemniej”

Obecnie nie czytamy tekstów od przysłowiowej „deski do deski”, a skanujemy je w poszukiwaniu interesujących nas informacji: zaczynając od początku poprzez przejrzenie boków (prawej i lewej strony) zatrzymujemy się na końcu. Obszar w środku, który objęła by swoim światłem latarnia ustawiona w centralnym punkcie kartki, pozostaje prawie niezauważony. Więc zanim zdecydujesz się na umieszczenie tam ważnych informacji, przemyśl to… lub wyróżnij tekst! Np. pogrubioną czcionką lub kolorem.

12. Bądź praktykiem

Dawaj konkretne rady i sposoby, które odbiorca może odnieść do własnej osoby. Zadbaj o to by tekst był wiarygodny i czytelny, informacje sprawdzone i przetestowane, najlepiej – potwierdzone wynikami.

Dużym powodzeniem cieszą się tak zwane case study” – czyli analiza sytuacji/kampanii reklamowej itp.

13. Przygotowany tekst daj do przeczytania komuś bliskiemu.

Nad tekstem trzeba troszkę popracować, rzadko kiedy pierwsza wersja jest tą finalną. Najlepszą opcją jest pokazanie tekstu komuś bliskiemu. Gdy dostaniesz rady, przemyśl je, weź pod uwagę i wprowadź poprawki.