Typy stron www: jak wybrać najlepszy dla siebie?

Dodano do kategorii: typy stron internetowych;

Każdy nowoczesny przedsiębiorca zdaje sobie sprawę z jednej bardzo ważnej rzeczy. Otóż współczesna firma w sieci musi być stale obecna. Internet stał się głównym kanałem komunikacyjnym i – co istotne – zakupowym dla milionów ludzi na całym świecie. Kto potrafi skutecznie wykorzystać taką potęgę, ten jest na prostej drodze do sukcesu.

Podstawą funkcjonowania w Internecie jest własna strona. Od strony technicznej tworzenie stron www warto jednak powierzyć specjalistom, a samemu skoncentrować się przede wszystkim na zawartości merytorycznej i celach, które chcemy osiągnąć. Warto też pamiętać o tym, że istnieją bardzo różne typy stron i nie zawsze wybór najbardziej rozbudowanego rozwiązania będzie wyborem najlepszym.

W przypadku małych firm, które nie prowadzą intensywnej sprzedaży w Internecie, a chcą go raczej wykorzystać do poinformowania potencjalnych klientów o swoim istnieniu i ofercie dostępnej w „realnym świecie” – dobrym pomysłem wydaje się wizytówka internetowa. To zazwyczaj dość prosta witryna, zawierająca kilka podstron (np. „o nas”, „oferta”, „kontakt”). Jej podstawowym celem jest przedstawienie profilu działalności przedsiębiorstwa oraz ułatwienie użytkownikom sieci kontaktu. Wizytówki internetowe mają także tą zaletę, że zwykle są dość tanie. Bywają czasem nawet całkowicie bezpłatne w ramach gratisu przy zakupie domeny internetowej.

Dla większych firm idealna będzie strona CMS. Jej przewaga nad prostymi wizytówkami polega przede wszystkim na możliwości niemal nieograniczonej rozbudowy oraz samodzielnego zarządzania treścią przez właściciela. Skrót CMS pochodzi z języka angielskiego i oznacza właśnie „System Zarządzania Treścią” (czyli Content Management System). CMS’ami będą więc zarówno proste blogi, sklepy internetowe, jak i rozbudowane witryny informacyjne.

Wśród propozycji większości usługodawców oferujących tworzenie stron internetowych przeważnie znajdzie się zarówno wizytówka, jak i zaawansowana strona CMS. Najczęściej różnica w cenie jest jednak spora, a i dostępne funkcje gotowego produktu różnią się znacznie od siebie. Warto więc dokładnie przeanalizować dostępne opcje, aby po pierwsze – nie przepłacić, po drugie – otrzymać rozwiązanie skrojone na miarę. Nie zawsze rozbudowany system CMS jest potrzebny. Czasem okazuje się, że w gąszczu narzędzi i pozornych ułatwień nietrudno się pogubić.

Na koniec jeszcze jedna ciekawa uwaga. Dostępne na rynku systemy zarządzania treścią można podzielić na dwie kategorie: darmowe oraz płatne. Firmy zajmujące się budową witryn często proponują rozwiązania autorskie, wyceniane na kilkaset do kilku tysięcy złotych. Trzeba jednak być gotowym na to, że nawet wdrożenie systemu „oficjalnie” darmowego może kosztować także sporo. Stworzenie i podłączenie projektu graficznego, dostosowanie oprogramowania do specyficznych potrzeb klienta – to zadania, które mogą pochłonąć wiele pracy.

Jak więc wybrać odpowiedni typ strony dla siebie? Jeśli Twoja firma w sieci ma sprzedawać konkretne produkty, to w grę oczywiście wchodzi wyłącznie sklep internetowy. Jeśli prowadzisz intensywną politykę informacyjną, to koniecznym narzędziem będzie dobra strona CMS. Jeśli jednak Twój biznes działa głownie w „realu”, a witryna ma przede wszystkim przedstawić potencjalnym klientom firmę i jej ofertę, to prawdopodobnie najlepszym rozwiązaniem – skutecznym i efektywnym kosztowo – okaże się po prostu wizytówka internetowa.